Isnin, 15 Ogos 2011

Cerita Puasa Saya

Lama sangat bersawang blog saya nie....Kekangan masa kat pejabat n kat rumah menyebabkan saya terpaksa melupakan sejenak diari maya saya nie.......Plus sekarang nie tak berapa rajin nak ambil gambar2 so, tue yang tak terupdate blog nie..sebab macam pelik jer update tanpa ada gambar....
OK...start citer pasal berpuasa nie..Alhamdulillah, hari nie kita dah 16 hari berpuasa....Rasanya sekejap jer kan masa berlalu..
Macam yang semua tau, ramadhan kali nie, adalah ramadhan pertama saya menyambutnya bersama suami tercinta,,terus terang saya cakap..1 pengalaman yang sangat manis saya rasakan saat bersama-sama dengan suami bersahur bersama dan berbuka puasa bersama....
Buat pertama kalinya juga barula saya tau betapa penatnya ibu2 kita menyediakan juadah2 tuk makan sahur dan makan berbuka puasa..Terus terang saya cakap, mmg agak penat + tdur yg mmg x cukup..
Tapi..alhamdulillah saya bersyukur dapat merasai nikmat untuk melakukan semua itu bersama suami saya tersayang..Indahnya kehidupan..Bertambah2 lagi bial suami kita begitu ringan tulang banyak membantu saya  di dapur..Harap2 amalan ini akan berterusan yer sayang....
Kenangan saat berbuka puasa seorang diri sebab si suami bekerja shift petang..Tak sangka saat ngah makan airmata saya tumpah dengan sendirinya..Sama seperti pertama kali bersahur sorang2...Langsung tak boleh nak makan apa yang saya masak..Tapi..saya kena kuat semangat kerana inilah yang akan saya lalui selepas ini.....Alhamdulillah..sekrang nie saya dah boleh membiasakan diri.....

Nie menu berbuka pusa saya masa hari ke 8 kita berpuasa....

Daging masak sambal cili hijau ( saya beli kat kantin penjara )

Sayurb kangkung goreng belacan

 Ikan merah masak asam pedas....

Agar2 n kek ( pun saya beli kat kantin penjara )


Dan nie pulak segar dari ladang.....Menu berbuka saya tuk hari nie..Tekak nie memang teringin sangat nak makan makaroni bakar..Gigih 2, 3 ari nie duk search google tgk menu yang palking ringkas di masak..Dan alhamdulillah..menjadi gak makaroni bakar saya nie......
Nak tau rasanya..kena tunggu en suami balik kerja nanti baru dia rasa.......hehehehe


N air jambu batu..Beli kat pasar jerk...


Bercakap pasal persiapan raya pulak..

Diam tak diam dah 3 pasang baju raya saya, manakala suami baru jer 1.....Hehehehe..tak perla yer sayang..awak kan kena kerja hari raya nanti..Biar isterimu nie jer yang beraya sakan yer..hehehehehe.....
Langsir lak alhamdulillah...my friend dah siapkan langsir saya..N saya sangat2 puas hati.....
Kuih raya pun dah tempah dah..Tinggal amik dari kak Alin jer...
Tinggal nak beli sofa jer nie..Nak kena tunggu en suami saya cuti baru dapat pegi beli...
Ermmm.....rasa macam tak sabar pulak nak beraya tahun nie..Walaupun sedih seab en suami tak dapat bercuti..Mujur tahun nie turn beraya kat belah saya..Tak perla...jarak dari rumah ke kampung tak sampai 15 mnt pun..hehehehe

1 ulasan:

azzey berkata...

dh mula rs x sbr nak tunggu raya kan shidah..:)


Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers