Khamis, 3 Oktober 2013

Mari Memasak Bersama Shidah


Minggu lepas balik dari outstation en suami pegi beli terung 1 plastik merah..Act kat tempat kerja saya nie adala tanam sayur-sayur nie..Bendi, Kangkung, Sawi, Terung..Pastu jual memanglah tersangatt murah...1 plastik penuh tue baru RM 2.00..Sawi atau kangkung seikat besar tue baru RM 1.00..Mana nak dapat kat luar..Hanya kat Penjara Simpang Renggam jer yang ada..Tu belum cerita pasal ikan keli lagi..Hehehehe..
So disebabkan en suami dah beli terung, dia pun request nak makan pajeri terung..Alamak..saya memang tak pernah masak pajeri terung..terung masak sambal tue biasala..Tak pun terung kari ok lagila..

TAPI....

Kita jangan kata tak tau masak ngan laki...Berlagak tue perlu....Hahahahaha..Apa susah zaman sekarang...Segalanya di hujung jari jerk....
Search jer la kat google tue RESEPI PAJERI TERUNG..
Macam-macam resepi ada....

Dan banyak-banyak resepi, saya ikut resepi cik azie nie

Tapi saya tak ikut 100% cara diala..Sebab saya nie jenis suka campak-campak jer bahan..Memang tak ada sukatan-sukatan nie..Sebab arwah mak saya ajar tak payah nak sukatan-sukatan nie kalau nak masak...Yang penting masak kena ikhlas..Barulah sedap..Hikssss..Tapi kalau buat kek atau biskut kenala ikut sukatan..Kalau tak ikut alamatnya tak jadilah kek atau biskut tue...

So ini la bahan-bahannya..

Terung
Rempah tumis ( 4 sekawan )
*Cili kering
*Bawang merah
*Bawang putih
*Halia
*Udang kering
Serbuk kari daging
Kerisik
Santan
Air Asam Jawa
Garam
Serbuk perasa
Gula

* Dikisar

Cara-caranya :
 1. Terung dibelah dan di goreng sebentar
2. Masukkan rempah tumis 4 sekawan, kemudian masukkan bahan kisar tadi
3. Masukkan rempah kari dan biarkan sampai terbit minyak
4. Masukkan santan dan kerisik.
5. Masukkan terung dan air asam jawa
6. Rasakan dengan garam, serbuk perasa dan gula...
Sebab saya tak makan manis, so saya tak letak gula..Tapi pajeri nie mmg kena ada rasa manis-manis sikit.So pandai-panai la yer adjust...

So dah siap....
N...En suami kata sedapppppppppp...Suka sangat..


Sebab kami kat rumah nie tak makan nasi so kami cuma makan pajeri terung ngan ayam goreng jer...
Resepi ayam goreng mesti semua tahu kan..Kalau tak tahu tue memang anje2 la sangat..Hehehehe

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers