Isnin, 22 April 2013

Kisah Lama

Ermmm.....banyak dah saya tulis, tapi semuanya saya padam balik..susahnya nak puaskan hati orang niekan?Bila nasihat yang diberi disalah ertikan, kesudahannya saya gak yang salah....Tak perla nak buat macam mana?Kita memang ditakdirkan tidak sependapat...

Family saya bukanlah orang senang,,,,,Biasa2 jer....Arwah ayah saya meninggal dunia di saat usia saya baru setahun....Emak saya waktu itu yang langsung tidak bekerja dan di usia yg sangat muda telah kehilangan tempat bergantung dalam sekelip mata bersama ngan 2 org cahaya mata yang baru berusia 2 tahun dan setahun..( kakak saya dan saya )

Dari tinggal di Yong Peng kami balik ke Simpang Renggam..Duduk ngan atuk n nenek....Mak bekerja di Ayer Hitam dan kami berdua di jaga oleh atuk n nenek....Orang melayu nie kan ada adat salin tikar la apa la kan?Disebabkan tak nak kasih sayang dan hubungan terputus, mak disuruh berkahwin ngan adik arwah abah..Tapi....nak bercakap pun orgnya dah tiada....Perkahwinan tue tak bertahan lama.....Mak kembali menjadi janda....

Tahun 1996, mak berkahwin ngan abah..Mula2 perkahwinan nie agak ditentang..sebab jarak usia mak dan abah......Abah lebih muda 4 tahun dari mak.....Saya minta maaf..Sepanjang perkahwinan ini, mak banyak sangat berendam air mata..Namun kami bersyukur sebab abah terlalu menyayangi kami....

Abah saya bukannya kerja yang hebat2..Bukannya yang bergaji 4 angka.....Tapi mak saya tak pernah merungut..Mak terlalu tabah.....Berapa yang abah bagi tiap bulan itulah yang mak belanjakan..Itulah duit belanja dapur, belanja pasar, byr bil2, duit sekolah kami.....3 angka yer..bukan 4 angka.....Tapi mak masih boleh menyimpan..Mak masih boleh beli brg2 rumah.....Mak memang sangat jimat orgnya...Mak bukannya jenis org yg suka meminta2....Apa yang mak rasa mak nak, mak akan simpan duit walaupun makan sampai masa bertahun.....

Mak n abah pun tak manjakan kami dengan duit ataupun brg2.....Dan mak pun tak mengajar kami untuk MEMINTA apa2 pun dari sesiapa..Tak kirala ngan diorang ke makcik pakcik ker sapa2 pun....Sebab tuela kami sampaila besar nie memang TIDAK PANDAI nak meminta.....Kalau nak apa2 pun pandaila kami cari duit....

Sebab tuela saya nie agak terkilan bila ada orang dengan mudah nak meminta2 nie....Bila tak dapat mulala buat muka....Saya memang tak faham.....Dan bila kita bercakap, dah mula disalah ertikan....

Saya mula pegang duit bila saya habis SPM......Kalau org lain habis SPM blh duk lepak2 lagi, saya tidak..Saya trus cari kerja...Jadi minah kilang.....Kerja dari pukul 3 ptg sampai 11 mlm....Dan saya mampu bagi mak saya duit pertama saya bekerja..Walaupun saya cuma bagi RM50 tapi mak saya bersyukur..Mak tak nak duit tue, tapi saya tetap bagi..Sebagai penguat semangat saya tuk terus cari duit....Dapat result SPM< alhamdulillah result saya ok...Dan layak tuk masuk U..Tapi saya terpaksa pendam hasrat sebab masa tue mak dah mula sakit2..Saya tak nak pergi jauh dari mak...Saya pergi juga ambil borang UPU..hantar gakkkk..n sebenarnya saya dapat tawaran..Tapi tak ada sape pun yang tau yg saya dapat tawaran..sebab masa tue kesihatan mak tak mengizinkan..Saya redha dan saya fikir pasti ada hikmah di sebaliknya....

Syukur alhamdulillah, bln 8 thn 2003, masa umur saya 19 tahun, saya dapat tawaran bekerja ngan GOV....dan yang paling saya gembira, saya dapat di Penjara Simpang Renggam...KAMPUNG saya sendiri.....Saya memang tak akan berpisah ngan keluarga saya....Mula2 kerja saya puas menumpang orang....Bila dah biasa baru mak n abah lepaskan saya bawa motor sendiri.....Dah 3 tahun kerja saya mampu beli kereta kancil...

Hujung tahun 2005 kesihatan mak semakin teruk...Hospital dah jadi rumah kedua buat dia.....Bulan 3 2006 mak pergi buat selama-lamanya....Sedih?Memang saya sedih.....Selama ini penguat semangat saya adalah mak saya......Kini dah tak ada lagi.....

Tapi saya sangat bersyukur sebab saya dah sempat bahagiakan mak saya...Walaupun duit belanja tiap2 bulan yang saya bg tue tak seberapa tapi mak amat hargainya.......Mak tak guna pun duit2 yang kami bagi...Tapi mak beli barang2 rumah..Dan sekarang kami adk beradik yang guna brg2 tue.....Dan sebanrnya walaupun dulu gaji saya kecik tapi sentiasa cukup....Walaupun dah hujung bulan masih ada lagi baki..Mungkin itu berkat dari IBU kan?

Ermm...nie luahan saya jer..Saya tak der niat nak singgungkan hati sape pun...Budak2 sekarang sangat beruntung, apa2 nak terus dapat dari mak bapak.....Malah ada mak bapak yang tidak sanggup tuk menolak permintaan anak2 dengan alasan takut anak2 tak nak jaga mereka bila mereka dah tua nanti.....

Untuk anak2.....hargailah ibu bapa korang selagi diorang ada..Bahagiakan mereka di saat mereka masih ada....

Tiada ulasan: