Selasa, 13 Ogos 2013

Raya 08.08.2013

CAK!!!!
Ada yang masih bercuti ke???Bestnya korang yang masih bercuti..Saya dah mula kerja dari Isnin lagi..Tapi esok sampai 25hb saya cuti balik..Nak terbang ke Negeri Di Bawah Bayu....

Cerita hari raya pertama kami...
Ikut plan pertama kami akan balik pt ibrahim petang rabu tue...Tapi sebab en suami kena kerja malam raya tue, so kami decide tuk tidur kat rumah jer....So, cekalkan hati malam2 raya cuma berdua jer ngan Naufal kat rumah...

Tema kami tahun ini adalah HIJAU LUMUT...



Disebabkan malam tue saya ngan Naufal cuma tidur-tidur ayam jer, so pukul 3 pagi dah mula ke dapur..Mulala kelentang kelentung kat dapur sorang-sorang...

Ada cerita sebenarnya..Sepanjang saya memasak tue asyiklah bunyi pintu rumah di buka tutup jer..Tak taulah rumah sape tue..Sebab kebetulan malam tue cuma ada 3 buah rumah jer yang berpenghuni...Hahaha..Sebenarnya berani-berani takut jer tue sambil doa cepat-cepatlah pukul 4.30 pagi sebab en suami dapat balik awal....

So..tara....inilah hasil masakan saya pada hari pertama syawal...Tepuk tangan tuk diri sendiri....Bangga nie sebab niela pertama kali saya masak sendiri....


Menu saya : 
Nasi himpit
Sambal goreng
Kari ayam
Kuah kacang
Daging sambal

En suami kata sedap..Syukur alhamdulillah....hehehe...Dan dapatlah bagi jiran merasa sikit masakan saya...Minta-minta jiran saya tak sakit perutlah makan hasil tangan saya..hehehehe

En suami pegi solat sunat hari raya, saya pun ambil peluang tuk siapkan anak bujang saya...Tak boleh nak siapkan awal-awal sebab habis nanti lunyai baju raya dia kang....





Pas siap makan, terus gerak g rumah atok..Sebab abah dah ada kat rumah atok...so kumpul kat sana jer....Alhamdulillah tahun nie dapat pegi beraya sebab tahun lepas memang langsung tak beraya..Kenangan raya tahun lepas memang tak akan dapat saya lupakan....Apa-apa pun saya redha akan segala ketentuanNYA...
Sebab tuelah saya berazam tahun nie saya nak beraya cukup-cukup..Balas dendam raya tahun lepas...
Siang tue memang habis pusing merata rumah saudara mara dari pt ibrahim terus ke pt betak....Memang kena habiskan sebab saya hanya boleh pergi beraya masa en suami dpt off ataupun time dia keje pagi jer.....Tu yang balun dari pagi sampai malam...

Malam lak rehat jap..Balik rumah..segarkan badan, rehatkan Naufal jap ( kalau tak dia yang bermarhaban nanti )....Pas isyak keluar g beraya lagii..Tapi malam cuma pegi 1 rumah jer.....Rumah sepupu saya..

Sangat-sangat kagum dengan sepupu saya nie..Sebab dia sangat-sangat berubah..Dari org yang entah apa-apa sampaila sekarang jadi insan yang sangat berjaya dalam hidup..

Malam dah x larat nak pakai baju melayu, so en suami pki tshirt n saya lak pakai kaftan jer...Namun kaftan tue ada sulam kat leher, habis merah kegatalan leher saya.....





So, habislah cerita hari raya pertama kami...Raya kedua tak ke mana-mana sebab en suami kerja petang...Raya ketiga berjalan lagi..Kali nie ke rumah saudara-saudara belah arwah abah..Namun bukan rezeki kami, dalam 4 buah rumah yg kami pegi, hanya 1 jer yang ada kat rumah.....